Játék a kastélyban
TARTALOM HÍREK CIKKEK DÍJAK FILM SZÍNHÁZ KÉPEK

JÁTÉK A KASTÉLYBAN

Stuber Andrea : Talan, telen

Úgy kezdődhetett, hogy Máté Gábor nekiszegezte magának a kérdést: lehet-e Molnár Ferencet másképp játszani? Például -talanul és -telenül. A megszokott stílus, modor, elegancia nélkül. Vajon működik-e a Játék a kastélyban nem tik-takra, hanem valami szabálytalan – mondjuk: taak-taaaak-tik – ritmusra? Talán ezt latolgatta Máté, amikor nekiveselkedett a rendezésnek a Kamrában. Mottóul alighanem a műben szereplő szerző, Gál szavait választotta: "Nem kell a legjobbat akarni. Elég a jó."

Máté sajátos akadálypályán futtatja végig a darabot. Felügyeli, hogy az a maga vígjátéki nyomvonalán haladjon, de azért megnehezíti kicsit a menését. Ne klappoljon minden, ha egy mód van rá. Amibe lehet, vegyüljön disszonancia. Direkt kívánatos, hogy az inast hívó csengő ne akkor szólaljon meg, amikor a bojtját megrántják. Aki leveszi a karóráját, az ne tudja visszacsatolni, csak küszködjön vele hosszasan. Ha a szereplő fenekébe ragad a nadrág, annál jobb. A kellékcitrom feltűnoen kerülje annak látszatát, hogy valódi volna, s ne is lehessen kihajítani az ablakon, hiszen az ablak sem igazi. Egyáltalán: ne legyenek illúzióink arról, hogy kellenének ide illúziók.

Horgas Péter hideg-rideg kastélydíszlete leginkább egy modern fürdőszobára emlékeztet, ahol neonzöld tömítéssel fugázták a csempéket, padlólapokat plusz a bútorokat. Füzér Anni jelmezeinek egy része nem a skatulyából, hanem a kutya szájából való kihúzattatásnak megfelelo küllemhez juttatja a szereplőket. Nincs függöny, tehát nincs „Függöny" sem. A frappáns felvonásvégek egyike ellankasztás, másika túlforszírozás útján lett hatástalanítva. Markáns felvonáskezdés sincs: szereplő időzik a színen, mikor bemegyünk a nézőtérre. (Ez a megoldás különös kegyetlenség a Kamrában, ahol most a szokottnál is hosszabb ideig kell fulladozni a zsúfolt, füstös, levegőtlen előcsarnokban.)

Lukáts Andort Turaiként én már látatlanban sem afféle virilista operettszerzőnek képzeltem. Inkább felkopott állú, lázas tekintetű, tépett idegzetű muvésznek, aki teleírta a fiókot súlyos tragédiákkal és világmegváltó drámákkal, csak azokra nem volt kereslet. Így hát a jövedelmezőbb operettírásra adta a fejét. Elvégre az is színház. Márpedig neki a színház a mindene. Gondolata, érzése, kényszere. Pláne ilyenkor, amikor épp befejezett egy darabot. "Késsszen van" - mondja Lukáts. Az ő munkamán Turaijának folyton pörög az agya. Zabolátlan pasas. Ülni csak terpeszkedve, felállni csak ugorva, menni csak futólépésben tud. Legyen a terep színház vagy élet, ő a játékra fogékony. Abban a szép, alkotói magányra zárt jelenetben is, amikor a fülével „kukkolja" a szomszédban zajló ágyjelenetet. Játékszenvedélyből kerít sort a (szín)játékra a kastélyban. A csalfa Balogh művésznő és a csábító Almády művész úr véletlenül kihallgatott intim kettősét színielőadássá transzponálja. Briliáns trükkjének elsődleges célja itt alighanem az, hogy lenyűgözze, meghódítsa vagy legalább lekötelezze a színésznőt. Lukáts Turaija mintha egész idő alatt készülne Ónodi Eszter pihe-puha Annie-jára. S a nő a harmadik felvonás próbajelenetében a szerepbéli szöveggel biztosítja is a szerzőt, hogy számíthat a hálájára. Ha Turainak eddig még nem volt dolga a bájos primadonnával – de talán volt, sőt, az előadás mintha arra célozna, hogy Gál is megjárta a muvésznő ágyát –, akkor ezután majd lesz. Ők biztos nem fognak lebukni a vőlegény előtt.

A Nő – vándormotívum az előadásban. Nőalak körvonalai sejlenek elő Ádám (a megnyerő Nagy Ervin) ingujján, továbbá Gál (a poénbiztos Szacsvay László) nyak- és zsebkendőjén, valamint Almády (a túlzásokba eső Stohl András) házikabátjának hátulján, de még Dvornicsek inas (a feltunő humorérzéku Ujlaki Dénes) tálalókendőjén is. Talán erről van szó. Hogy akadhat nő, mindent beterítő.

Az elején feltett (feltételezett) rendezői kérdésre az előadás válasza: igen. Így is el lehet játszani a Játék a kastélybant. Ilyen érdekesen, furán, mátésan. Csak hát érdemes-e. Molnárosan mégis hiánytalanabb, flottabb és jólesőbb tudna lenni.

fel